Home Zdrowie Zdrowie serca w twoich rękach.

Zdrowie serca w twoich rękach.

serce

W Polsce liczba zgonów spowodowanych chorobami serca i układu krążenia przewyższa znacznie europejską średnią. Ta niechlubna statystyka świadczy o tym, że podobnie jak mieszkańcy Zachodu jesteśmy narażeni na choroby cywilizacyjne. Sprawdź jak w prosty sposób ograniczyć ryzyko tych chorób, by dłużej cieszyć się pełnią zdrowia.

1. Ruch i jeszcze trochę ruchu

Ruch to zdrowie także w tym przypadku. Osoby prowadzące siedzący tryb życia są dwukrotnie bardziej narażone na choroby serca niż ich bardziej aktywni rówieśnicy. Optymalna ilość ruchu zapobiegnie odkładaniu się tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie nadwadze i otyłości – jednym z podstawowych przyczyn chorób serca.

2. Dieta dla zdrowia

Zbilansowane posiłki skomponowane w oparciu o piramidę żywienia rekomendowaną przez WHO powinny zawierać nie tylko bogate w błonnik pełne ziarna zbóż, czy bukiet sezonowych warzyw i owoców, ale także często pomijane zwłaszcza przez osoby odchudzające się zdrowe, tłoczone na zimno tłuszcze roślinne takie jak olej rzepakowy i oliwa z oliwek.
Z codziennego jadłospisu powinno się natomiast wyeliminować żywność przetwarzaną, dania typu fast food oraz utwardzone tłuszcze trans.

3. Koniec z paleniem

Choć w obecnym pędzie życia dającym się mocno we znaki zwłaszcza mieszkańcom dużych miast łatwo dać się wciągnąć jakiemuś nałogowi należy pamiętać, że papierosy poza negatywnym wpływem na płuca przyczyniają się także do rozwoju miażdżycy (zwanej epidemią naszych czasów) poprzez zmniejszenie naturalnej zdolności organizmu do wymiany gazowej we krwi i w płucach.

4. Stres okiełznany

Jednym z powodów sięgania po wszelkiego typu używki, a także kaloryczne słodkie lub słone przekąski jest nadmiar stresu, z którym trudno jest sobie radzić. Nikotyna i alkohol zdają się chwilowo dawać ukojenie i odprężenie, jednak jest to złudne poczucie relaksu. Zamiast poddawać się bezwiednie stresowi lepiej nauczyć się nad nim panować – ćwicząc jogę, wprowadzając do swojego życia różne techniki relaksacyjne oparte na pracy z ciałem oddechem i emocjami.

5. Więcej relaksu

Wyspana, wypoczęta i zrelaksowana dużo dłużej jesteś w stanie zachować zimną krew i nie dać wyprowadzić się z równowagi. Dlatego w twoim interesie jest zadbanie także o odpowiednią ilość czasu przeznaczonego na relaks. Niezależnie od tego czy tym co najbardziej cię odpręża jest czytanie, jazda na rowerze, siłownia, czy spacer z przyjaciółką znajdź na nie miejsce w kalendarzu i pod żadnym pozorem nie pozwól by jakieś pilniejsze sprawy pozbawiły Cię tego czasu.

6. Cholesterol pod kontrolą

Podwyższony poziom cholesterolu jest problemem dotykającym coraz większą część społeczeństwa. Choć niektóre czynniki zwiększające prawdopodobieństwo tej anomalii zdrowotnej są nie do wyeliminowania (płeć, podeszły wiek, obciążenia genetyczne), istnieją sposoby mogące wesprzeć organizm w utrzymaniu jego prawidłowego poziomu. Warto zadbać o to, by na talerzu przynajmniej dwa razy w tygodniu pojawiły się owoce morza i ryby morskie takie jak makrela i łosoś bogate w kwasy Omega 3 i kwasy DHA i utrzymywać zdrową dietę nie dając się namówić na niezdrowe przekąski wprowadzające zamęt do już uregulowanego układu trawiennego.

Więcej sposobów na ochronę serca i układu krążenia znajdziesz na stronie www.optymalnewybory.pl