Home Zdrowie Zaparcia – co pomaga na tę dolegliwość?

Zaparcia – co pomaga na tę dolegliwość?

Young woman in pain

Zaparcie to problem, który przydarzył się prawie każdemu z nas. Bardzo często jest wynikiem złej diety czy stylu życia. Jeśli zdarzy się raz na jakiś czas, jednorazowo – zbytnio się nim nie przejmujemy. Jeśli jednak regularnie powraca, może znacząco uprzykrzyć życie. Co robić, by pozbyć się problemu zaparć? Podpowiadamy!

Zaparcia – jakie są ich przyczyny?

Najczęstszą przyczyną zaparć jest niezdrowy styl życia – bogata w tłuszcze oraz węglowodany proste dieta, brak błonnika, ograniczona aktywność fizyczna czy częste powstrzymywanie wypróżniania się. Powodem mogą być też przeszkody mechaniczne (nawet nowotwory!) czy choroby, takie jak cukrzyca, przepuklina, niedoczynność tarczycy lub zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia).

Co na zaparcia? Domowe sposoby

Zanim sięgniemy po lekarstwa, warto wypróbować kilka domowych sposobów na zlikwidowanie zaparć. Co jeść, co pić?

Jak sobie radzić z zaparciami? Przede wszystkim zmień nawyki żywieniowe

Na początek zadbajmy o to, by przyjrzeć się swojej diecie. Urozmaićmy ją – niech zawiera w sobie lekkostrawne produkty oraz jedzenie, które wspiera perystaltykę jelit – na przykład warzywa, owoce, kefiry i jogurty, razowe pieczywo. Unikajmy natomiast słodyczy, czekolady, kawy czy mocnej herbaty, a także białego pieczywa oraz makaronów. Pamiętajmy też o tym, by pić dużo płynów – najlepiej 2-3 litry dziennie. Odwodnienie to jedna z najczęstszych przyczyn zaparć.

Jedzmy powoli, dokładnie żując, najlepiej o stałych porach. To spowoduje, że organizm przyzwyczai się do pewnego rytmu funkcjonowania.

Sposób na zaparcia: błonnik

Nie od dziś wiadomo, że w przypadku zaparć dobrze sprawdza się błonnik. Jest to substancja niewchłaniana przez nasz organizm, która dodatkowo mocno pęcznieje w żołądku i dzięki temu powoduje uczucie sytości – dlatego tak często zaleca się ją osobom, które chciałyby schudnąć. Błonnik również wspiera perystaltykę jelit, a tym samym pomaga w regularnym wypróżnianiu.

Błonnik możemy przyjmować dodatkowo (np. dodając go do napojów) lub w pokarmach bogatych w ten składnik. A gdzie znajdziemy błonnik? Najwięcej jest go w produktach pełnoziarnistych (ryż brązowy, płatki owsiane, kasza gryczana, otręby) oraz w warzywach strączkowych (takich jak fasola, bób czy groch). Znajdziemy go także w orzechach, warzywach (np. pietruszka, fasolka szparagowa, seler) czy suszonych owocach.

Jak się pozbyć zaparć? Zadbaj o relaks i ruch

Stres również może powodować zaparcia oraz zaburzenia trawienia. Warto więc każdego dnia poświęcić kilkadziesiąt minut na odprężenie się w ulubiony sposób – czy to czytając książkę, czy spacerując lub spędzając czas z przyjaciółmi.

Równie ważny jest sport. Obecnie większość ludzi pracuje w biurach, a tym samym prowadzi siedzący tryb życia – to natomiast może wpływać na problemy z wypróżnianiem. Warto więc zadbać o to, by kilka razy w tygodniu rozruszać mięśnie. Rodzaj sportu nie jest istotny – może to być spacer, taniec czy trening na siłowni. Regularne ćwiczenie przyczynia się do lepszej pracy układu pokarmowego, redukuje stres oraz poprawia nastrój.

Jakie zioła na zaparcia?

Przy problemach z zaparciami sprawdza się również metoda znana od tysiącleci – czyli picie ziół. Jakie zioła wybierać? Dobrze sprawdzi się tutaj mieszanka Ojca Klimuszki, która zawiera także siemię lniane, dodatkowo osłaniające ścianki żołądka i jelit. Poza tym w problemach z zaparciami sprawdzają się takie zioła jak koper włoski, rzewień, natka pietruszki czy babka płesznik.

Nieleczone zaparcia – skutki mogą być groźne!

Zaparcia u dorosłych to problem, którego nie powinniśmy lekceważyć. Nieleczone mogą prowadzić do groźnych powikłań. Zbyt długie odstępy czasowe pomiędzy wypróżnianiem powodują, że ilość toksyn w organizmie zwiększa się, a to może prowadzić do problemów z cerą, zapachem z ust czy też hemoroidami. Dlatego warto dokładnie przeanalizować swój tryb życia i spróbować leczyć zaparcia – na początek domowymi sposobami, a jeśli to nie poskutkuje – poprzez kontakt z lekarzem. Nasz organizm z pewnością będzie nam za to wdzięczny!