Home Zdrowie Wybór preparatu magnezowego – zwróć uwagę na przyswajalność

Wybór preparatu magnezowego – zwróć uwagę na przyswajalność

11

Reklamy suplementów i leków atakują nas z każdej strony. Im bardziej atrakcyjna forma promocji, tym łatwiej jej ulec. Tymczasem nie zawsze najlepiej rozreklamowany lek jest godny uwagi. W przypadku preparatów magnezu ważniejszy od zawartości pierwiastka jest stopień jego przyswajalności. Jakie formy magnezu wybierać, aby skutecznie uzupełnić jego niedobór?

Jaka jest różnica pomiędzy suplementem i lekiem?

Do aptek trafia wiele suplementów diety zawierających magnez, których rzeczywista wartość może być znikoma. Przede wszystkim suplementy o wiele łatwiej wprowadzić na rynek niż leki, ponieważ wymagania wobec nich są znacznie mniej restrykcyjne. W przypadku leków są niezbędne wieloletnie badania kliniczne potwierdzające ich skuteczność i wskazujące ewentualne skutki uboczne. Tymczasem, aby rozpocząć sprzedaż suplementu wystarczy zgłosić wzór opakowania i ulotki na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego. Niestety skład i właściwości składników są analizowane wybiórczo, dlatego zdarza się, że faktyczny skład nieco odbiega od podanego, a najczęściej zdarzają się przekłamania dotyczące ilości substancji czynnych. Oczywiście nie wszystkie firmy działają na granicy etyki. Istnieje również wiele takich, które dokładają wszelkich starań, aby ich suplementy spełniały najwyższe wymogi jakości.

Najlepiej przyswajalne chemiczne formy magnezu

Tlenek i węglan magnezu są zdecydowanie słabiej przyswajalnymi formami magnezu niż mleczan, cytrynian i asparaginian magnezu. Należy pamiętać, że suplementy nie uzupełniają należycie niedoborów magnezu w przypadku stwierdzenia faktycznych problemów ze zdrowiem. Są przeznaczone dla zdrowych osób, które potrzebują preparatu zapobiegającego nadmiernemu obniżeniu poziomu pierwiastka w organizmie w stanach wzmożonego zapotrzebowania na magnez: ciąży, przewlekłego stresu, napięcia przedmiesiączkowego, rozwoju dziecka, intensywnych ćwiczeń fizycznych lub wysiłku umysłowego, a także w przypadku osób starszych. Natomiast leki zawierające magnez służą wyrównywaniu jego stężenia, gdy przyczynę stanowi poważne niedożywienie lub choroba. Na stronie magneb6.pl można sprawdzić, kto rzeczywiście potrzebuje magnezu i w jakiej formie najlepiej wbudowuje się w tkanki.

Czynniki sprzyjające i niesprzyjające prawidłowemu wchłanianiu magnezu

Magnez najlepiej wchłania się podczas posiłków. Jego prawidłowemu przyswajaniu sprzyja spożywanie pokarmów obfitujących w białka i tłuszcze nienasycone. Dodatek witaminy B6 również wpływa korzystnie na lepsze wchłanianie pierwiastka. Mleczan i cytrynian są polecane jako formy magnezu o najwyższej przyswajalności, dlatego powinny po nie sięgać osoby, które zażywają leki z grupy prazoli takie jak omeprazol lub pantoprazol, ale również stosujące ranintydynę i famotydynę. Oprócz nich także leki ograniczające wydzielanie soków żołądkowych i leki moczopędne zmniejszają wchłanialność pierwiastka. O jego suplementacji należy pamiętać, stosując hormonalne środki antykoncepcyjne.