Home Zdrowie Witamina D: sposób na zdrowie i dobre samopoczucie!

Witamina D: sposób na zdrowie i dobre samopoczucie!

Portrait of a tired student woman at the desk

Przytyłeś? Łamią Cię kości? Nie masz nastroju, miewasz nudności i bóle głowy? Przyczyn takich dolegliwości może być oczywiście bardzo dużo, jednak coraz częstszą z nich jest niedobór witaminy D. Na niedobory tej ważnej dla zdrowia witaminy cierpi coraz większa część społeczeństwa, co może nieść poważne konsekwencje zdrowotne.

Niedobór witaminy D: jakie niesie konsekwencje?

Witamina D kojarzona jest przede wszystkim z utrzymywaniem silnych, zdrowych kości i zębów. Takie skojarzenie jest w dużej mierze prawdziwe, choć niedobór ten przynosi także szereg innych skutków. Może bowiem powodować nudności, wymioty, biegunki, osłabienie, sprzyja też zapadaniu w depresję, a nawet przyspiesza proces starzenia.

Ponadto, niedobór witaminy D sprzyja powstawaniu astmy i alergii, powoduje tycie i wywołuje nadciśnienie tętnicze. Wszystkie te dolegliwości mogą w konsekwencji prowadzić do naprawdę niebezpiecznych chorób przewlekłych, takich jak choroby serca i nerek, osteoporoza i cukrzyca. Lista jest bardzo długa!

Witamina D przeciwdziała nowotworom!

Oprócz uniknięcia wszystkich powyższych konsekwencji, warto dbać o odpowiedni poziom witaminy D z jeszcze jednego powodu: otóż przeciwdziała ona powstawaniu nowotworów. Szczególnie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, jajników, prostaty, płuc oraz na czerniaka. Co więcej, osoby o jej wysokim stężeniu, aż o 50% rzadziej chorują na nowotwór prostaty i jelita grubego.

Co istotne, aplikowanie pochodnych witaminy D zwiększa szanse na wyzdrowienie tych osób, które na raka już zachorowały. Badania pokazują, że osoby chore na nowotwór jelita grubego lepiej reagowały na chemioterapię, a ich choroba postępowała znacznie wolniej.

W jaki sposób uzupełniać niedobory?

Przede wszystkim warto w tym miejscu zaznaczyć, że witamina D nie jest typową „witaminą”, a hormonem steroidowym, który pod wpływem promieni słonecznych produkowany jest z cholesterolu. Częściowe uzupełnienie braków tej witaminy jest więc relatywnie proste: wystarczy ok. 20 – 25 minut spaceru dziennie na słońcu.

Niestety, przy gorszych warunkach atmosferycznych, a w tym częstego zachmurzenia i zmian cyklu długości dnia, zwykły spacer nie zawsze będzie wystarczający. W takich okresach warto zwrócić szczególną uwagę na dietę bogatą w witaminę D. Zawiera ją przynajmniej kilka popularnych produktów, takich jak:

  • ryby (dorsz, tuńczyk, łosoś, śledź, węgorz),
  • krowie mleko,
  • wątróbka,
  • kurze jaja,
  • ser żółty.

Produktów bogatych w witaminę D nie jest przesadnie dużo. Dlatego warto uzupełniać jej niedobór poprzez stosowanie odpowiedniej suplementacji, bez której zapotrzebowanie na nią niezwykle trudno uzupełnić. Na rynku funkcjonuje wiele preparatów, które są w stanie w pełni uzupełniać niedobór witaminy D – wystarczy tylko poszukać.

„Słoneczna” witamina D jest niezwykle ważnym czynnikiem ludzkiego zdrowia. Jej niedobór wywołuje cały szereg dolegliwości i chorób. Co więcej, jej wysoki poziom zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Trzeba jedynie pamiętać, że warto ją uzupełniać poprzez dietę i właściwą suplementację. Wprawdzie wytwarza się ona w wyniku zetknięcia skóry z promieniami słonecznymi, ale zmienność pogody i aury sprawiają, że naturalne utrzymanie jej na odpowiednim poziomie może być niezwykle trudne.