Home Lifestyle Tabata – tylko 4 minuty ćwiczeń dla doskonałej sylwetki

Tabata – tylko 4 minuty ćwiczeń dla doskonałej sylwetki

tabata-tylko-4-minuty-cwiczen-dla-doskonalej-sylwetki-b9e5

W ostatnich latach tabata zyskała ogromną popularność w Polsce. Nie bez powodu – ta krótka metoda treningowa okazuje się nadzwyczaj skuteczna.

Krótki trening i długotrwałe rezultaty – czy to możliwe?

Brzmi to nieco jak hasło z telezakupów, w które trudno uwierzyć. Lecz obietnica niezbyt zajmujących ćwiczeń, które faktycznie dają efekty, jest bardzo atrakcyjna. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy tryb życia jest szybszy niż kiedykolwiek. Nieustanny pęd, natłok obowiązków i wciąż zbyt mało czasu na relaks sprawiają, że rozwiązania „smart” i „fast” są niezwykle cenione.

Tabata, bo o tej metodzie mowa, jest jednak treningiem niebywale krótkim (jeśli nie najkrótszym), a do tego daje niebywałe efekty. Może być praktykowana nie tylko przez kobiety, ale również przez mężczyzn.

Tabata – co to takiego?

Aby zrozumieć, czym są ćwiczenia określane tym mianem, trzeba zgłębić pojęcie treningu interwałowego o wysokiej intensywności. Choć termin ten brzmi nieco enigmatycznie, w rzeczywistości sprawa jest bardzo prosta. To krótka seria ćwiczeń wykonywanych z bardzo dużą intensywnością, po której następuje przerwa o podobnym czasie trwania lub seria ćwiczeń o niskiej intensywności – również o podobnym czasie.

W przypadku tabaty trening trwa zaledwie 4 minuty. Metoda została opracowana w 1990 roku przez naukowca z Japonii – Izumiego Tabatę. W pierwszych założeniach trening miał służyć zawodowym łyżwiarzom, jednak jego znakomite efekty oraz prostota wykonania sprawiły, że szybko rozpowszechnił się na inne dyscypliny i zjednał sobie amatorów aktywności fizycznej.

Na czym polega fenomen tabaty?

Jak wspomniano, tabata to niezwykłe połączenie treningu anaerobowego i aerobowego. Pozwala on na jednoczesną pracę nad wytrzymałością oraz wydolnością. Niejako skutkiem ubocznym tego staje się bardzo wysokie i efektywne spalanie tkanki tłuszczowej. Porównując tabatę do tradycyjnego treningu aerobowego, jej skuteczność pod tym względem jest nawet trzykrotnie wyższa – i to przy wysiłku mniejszym o połowę.

Tak wyjątkowe działanie wynika z tego, iż już po zakończeniu treningu, jeszcze przez nawet kilkanaście godzin, dochodzi do przyspieszonego metabolizmu kwasów tłuszczowych. W rezultacie tkanka tłuszczowa ulega redukcji nie tylko w czasie ćwiczeń, ale również po nich. Co więcej, przy trenowaniu tabaty podnosi się wydolność tlenowa organizmu.

Tabata – schemat

Każdy trening, nawet tak krótki, należy poprzedzić rozgrzewką. Wykonaj w tym celu kilka ćwiczeń przy niskiej lub średniej intensywności i przejdź do właściwego treningu. Trwa on zaledwie 4 minuty, przy czym podzielony jest na 8 serii, z których każda trwa po 30 sekund. W pierwszej części serii należy ćwiczyć przez 20 sekund na maksymalnej intensywności, w drugiej natomiast przez zaledwie 10 sekund i możesz pozwolić sobie na odpoczynek. W ten sposób należy wykonać 4 różne ćwiczenia. Piąta seria jest powtórzeniem pierwszej, kolejne wykonuje się analogicznie. Choć trening zajmuje jedynie 4 minuty, po jego zakończeniu na pewno będziesz bardzo zmęczona.

Telefon LG K10 i tabata

Podczas intensywnych ćwiczeń bardzo trudno patrzeć na stoper i kontrolować upływający czas. Aby pomóc sobie podczas treningu, warto skorzystać z aplikacji mobilnych, które można ściągnąć na urządzenie stworzone dla osób aktywnych, jak np. telefon LG K10. Przykładem praktycznego programu tego typu jest Tabata Timer for HIIT. W mobilnej przeglądarce i aplikacjach znajdziesz także wiele gotowych propozycji ćwiczeń, które możesz dowolnie wykorzystać.