Home Zdrowie Święta tradycyjne i zdrowe

Święta tradycyjne i zdrowe

Wigilijnytatar

Dietetyczka Barbara Dąbrowska-Górska radzi jak przygotować zdrowe święta, jednocześnie wyjść obronną ręką i w tym roku nie przybrać na wadze.

Zaplanuj zakupy

Nie zostawiaj zakupów spożywczych na ostatnią chwilę. Warto je zaplanować na ok. 2 tygodnie przed świętami. Zaopatrz się wtedy we wszystko, co ma dłuższy termin przydatności do spożycia np. pełnoziarnistą mąkę, orzechy czy mrożone owoce. Potrawy świąteczne to nie tylko tłuste dania. W tym roku wybierz przepisy, które obfitują w zdrowe dodatki. Wartość odżywczą można wzbogacić takimi składnikami jak: suszone śliwki kalifornijskie, orzechy, cytrusy czy dodając przyprawy  – cynamon, goździki, imbir.

Zachowaj umiar

Teoretycznie proste, ale co roku i tak wstajemy od stołu przejedzeni. Jak temu zapobiec? Oto prosta strategia. Po pierwsze: jedz tylko wtedy, gdy czujesz głód, zachowaj normalny rozkład posiłków. Po drugie: postaw sobie cel – nie przytyję. Święta to może nie jest dobry czas na utratę wagi, ale na zyskiwanie zbędnych kilogramów też nie. Po trzecie: pamiętaj o błonniku pokarmowym, który zwiększy odczucie sytości i sprawi, że zjesz mniej. Bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego są suszone owoce np. 8-10 sztuk suszonych śliwek kalifornijskich (100g) wspomaga prawidłową pracę jelit.

Ogranicz zbędne kalorie

Masz ochotę skusić się na coś tłustego i wysokokalorycznego? Zrób to rozsądnie! Nie odsmażaj dań, zrezygnuj z pieczywa czy ziemniaków, nie używaj majonezu i dodatkowego oleju rzepakowego. W ten sposób ograniczysz kaloryczność, a jednocześnie będziesz cieszyć się smakiem ulubionych, świątecznych dań.Spróbuj nowych potrawŚwięta Bożego Narodzenia to przede wszystkim kulinarna tradycja, ale warto co roku postawić na stole co najmniej jedno zupełnie nowe danie. W ten sposób kreujemy nowe, rodzinne zwyczaje i poszerzamy żywieniowe horyzonty. Warto zainspirować się przepisami świątecznymi z innych krajów lub zmodyfikować znane już receptury dodając nowe akcenty smakowe.  

Polecam przepis autorstwa Mariety Mareckiej na rybę w galarecie ze śliwką kalifornijską  od California Prune Board.

Autorem tekstu jest Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk i ekspert kampanii informacyjnej „Przyjaciółka z Kalifornii”.