Home Zdrowie Rola aktywności fizycznej w terapii obłożnie chorych seniorów

Rola aktywności fizycznej w terapii obłożnie chorych seniorów

Fot.:Fotolia

Z powodu wielu różnego rodzaju chorób lub po prostu pod wpływem kolejnych upływających lat wiele starszych osób bardzo mało się porusza. Na co dzień leżą one w łóżku, wstając tylko na posiłki lub do kąpieli. Czasami jest to konieczne, jednak w miarę możliwości należy aktywizować seniorów. Rola ruchu, nawet najmniejszego, jest nie do przecenienia.

Ruch seniorów

Oczywiście nie chodzi tutaj w żadnym razie o ćwiczenia czy długie spacery. Leżąca osoba nie będzie w stanie ich zrobić. Ruch chorujących seniorów powinien być dopasowany do ich możliwości poruszania się. Świetnym pomysłem są krótkie spacerki wokół łóżka czy do pomieszczenia obok. Naprawdę na początek wystarczy kilka-kilkanaście kroków dwa razy dziennie. W tym czasie dobrze będzie podtrzymywać chorego.

Po drugie istotna jest zmiana położenia ciała z leżenia na siedzenie. W trakcie siedzenia napinają się mięśnie brzucha i grzbietu, które są odpowiedzialne za utrzymanie siedzącej postawy. Jeśli chory nie jest w stanie pospacerować, warto od czasu do czasu przenieść lub przeprowadzić go na fotel czy krzesło, na którym będzie mógł trochę posiedzieć. Może to być przy okazji obiadu z rodziną czy oglądania telewizji – niech to będzie chociaż 20 minut dziennie.

Samopoczucie leżących seniorów

Najważniejszą funkcją, jaką pełni aktywność fizyczna w terapii obłożnie chorych starszych osób, jest oczywiście poprawa samopoczucia. Świadomość, że jest się w stanie poruszać i nie trzeba całego dnia spędzać w łóżku, jest bardzo istotna. To ważne, bo daje nadzieję na większą samodzielność. Warto także zadbać o to, aby taka aktywność miała jakiś cel – przejście do toalety lub zjedzenie obiadu z rodziną.

Nie chodzi o to, żeby starsza osoba miała za każdym razem wstawać do toalety. Bardzo wygodne pieluchy dla dorosłych pozwalają na uniknięcie nieprzyjemnych skutków nietrzymania moczu i są bardzo komfortowe. Jednak chociaż jeden lub dwa spacery do toalety dziennie mogą pomóc poczuć się lepiej, bardziej samodzielnie.

Aktywność fizyczna a ciało

Podnoszenie się z łóżka, krótkie spacery lub siedzenie w fotelu mają bardzo duże znaczenie dla kondycji skóry. Przede wszystkim zapobiegają powstawaniu odleżyn – po pierwsze dlatego, że senior nie ma ciągłego kontaktu z zagięciami koszuli i materaca, po drugie ze względu na to, że w czasie nawet niewielkiego ruchu poprawia się ukrwienie, także w tkance skóry, co ją odżywia oraz zapobiega podrażnieniom i uszkodzeniom.

Nawet niewielki ruch ma zbawienny wpływ również na mięśnie. W czasie leżenia mogą one stopniowo wiotczeć i zanikać, leżący chory z biegiem czasu staje się coraz bardziej osłabiony. Kilka spacerków i poruszanie się to sposbypomóc temu zapobiec.