Home Zdrowie Nasz wiek, a ilość potrzebnego snu – czy ma znaczenie?

Nasz wiek, a ilość potrzebnego snu – czy ma znaczenie?

20150306-HHP-Blog-Sleep

Szacuje się, że przeciętny człowiek przesypia 1/3 swojego życia. Sen jest niezbędny do zachowania dobrego zdrowia, samopoczucia i energii. Jednak obok jakości naszego odpoczynku, ważna jest także ilość czasu, jaką na niego przeznaczamy. O tym, ile godzin powinien przesypiać człowiek zależnie od wieku, mówi Beata Przybylak, ekspert marki Wendre.

Już nawet jedna źle przespana noc może mieć wpływ na nasz nastrój i sprawność intelektualną następnego dnia. Niedobór odpoczynku skutkuje bowiem pogorszeniem pamięci, koncentracji i upośledza zdolności naszego organizmu.
– Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywa w naszym życiu sen. Jeśli jego jakość i ilość pozostaje niezaburzona, działa on jak najlepsze lekarstwo i kosmetyk. Odwrotnie dzieje się natomiast, gdy czas odpoczynku odbiega od normy. Gdy śpimy za krótko lub nasz sen jest zbyt płytki, przez co wybudzamy się w nocy, trudno mówić o jakiejkolwiek regeneracji organizmu. Tymczasem to warunek konieczny do prawidłowego funkcjonowania człowieka – mówi Beata Przybylak.

Ekspert marki Wendre podkreśla, że jednym z czynników, jakie mają wpływ na to, jak funkcjonujemy, jest m.in. odpowiednia i dostosowana do naszego wieku oraz potrzeb długość snu.
– Oczywiście ilość czasu przeznaczonego na sen jest indywidualna i zależy od wielu rzeczy jak tryb życia czy uwarunkowania genetyczne. Bywa, że dla kogoś 5 godzin odpoczynku wystarczy, by obudzić się wypoczętym, ale jest to wyjątkowe rzadkie zjawisko by tyle czasu wystarczyło na wypoczęcie. Dla innej osoby to 8-godzinny sen będzie za krótki – zaznacza Beata Przybylak. – Warto zwrócić uwagę na to, że mimo indywidualnych predyspozycji każdego człowieka, zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz z wiekiem. Noworodki do 3 miesiąca życia mogą przesypiać nawet 17 godzin na dobę, podczas gdy osobom powyżej 65 lat może wystarczyć około 7 godzin odpoczynku – dodaje.

Wendre_ile snu potrzebuje człwoiek
Ilość potrzebnego snu maleje wraz z wiekiem, jednak niezależnie od etapu życia, nie powinna być krótsza niż kilka godzin nieprzerwanego snu na dobę. Ekspert marki Wendre zauważa też, że szczególnie rodzice dzieci w wieku szkolnym powinni zwrócić uwagę na przestrzeganie minimalnej długości wypoczynku swoich pociech.
– W przypadku nastolatków, a więc młodych ludzi, których organizm stale się rozwija, niedobór snu może znacząco wpływać nie tylko na efekty w nauce, ale i cały przebieg procesu dorastania. Tymczasem w dobie smartfonów i Internetu, coraz młodsi ludzie zaczynają mieć kłopoty ze snem. Korzystanie z różnego rodzaju emitujących światło niebieskie urządzeń, nie tylko utrudnia zaśnięcie, ale i odbija się na jakości naszego wypoczynku – mówi Beata Przybylak.

Przewlekły niedobór snu prowadzi do groźnych dla zdrowia powikłań, jak przyrost masy ciała, bóle głowy, obniżoną odporność organizmu, choroby serca itd. Dlatego chcąc poprawić jakość swojego wypoczynku, obok zapewnienia sobie odpowiedniej ilości snu, warto zacząć od wyeliminowania złych nawyków – siedzącego trybu życia, ciężkostrawnych posiłków na kolację, późnego picia kawy lub alkoholu czy korzystania z telefonów komórkowych w łóżku bezpośrednio przed snem.