Home Zdrowie Jogurt naturalny w diecie w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę

Jogurt naturalny w diecie w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę

shutterstock_521309626

Kiedy za oknem robi się coraz zimniej, stajemy się bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju infekcje bakteryjne i wirusowe atakujące drogi oddechowe. Aby tego uniknąć, przed i w trakcie sezonu zwiększonej zachorowalności na grypę warto wesprzeć swoją odporność. Pomóc w tym może jogurt naturalny.

Sezon jesienno-zimowy to okres, kiedy przychodnie lekarskie wypełnione są kaszlącymi i zakatarzonymi pacjentami w różnym wieku. Zwiększonej zachorowalności na grypę sprzyjają między innymi: zimno, niedostosowanie garderoby do panujących warunków atmosferycznych, przemęczenie i niezbyt częste wietrzenie pomieszczeń, w których gromadzą się liczne patogeny. Szczególnie w okresie od października do kwietnia bagatelizowana infekcja może przerodzić się w zapalenie oskrzeli lub inną chorobę uniemożliwiającą pracę i naukę. Aby przetrwać ten okres, zachowując zdrowie, niezbędne jest wspieranie osłabionej odporności. Może w tym pomóc dieta bogata w składniki mające pozytywny wpływ na układ immunologiczny.

Jogurt naturalny z płatkami owsianymi – śniadanie dobre na odporność

Nikt, komu zależy na zdrowiu, nie powinien zapominać o śniadaniu. Regularne odżywianie sprawia, że nasz układ odpornościowy ma siłę, aby podjąć walkę z chorobotwórczymi wirusami i bakteriami. Pierwszy posiłek dnia powinien być zatem pełnowartościowy i sycący. Nie może zabraknąć w nim węglowodanów i białka. Idealną propozycją śniadania jest jogurt naturalny z płatkami owsianymi, które stanowią kopalnie β-glukanu. Jest to rodzaj błonnika, który zapobiega otyłości, cukrzycy typu 2 i przy okazji wzmacnia odporność. Naukowcy udowodnili, że β-glukan aktywuje komórki układu immunologicznego, których zadaniem jest eliminacja obcych substancji i drobnoustrojów z organizmu.

Płatki owsiane i jogurt naturalny doskonale smakują z miodem. Ta słodka substancja wytwarzana z nektaru roślin i wydzielin owadów wzmacnia i uodparnia. Miód odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób pojawiających się w sezonie jesienno-zimowym. Można go również stosować w leczeniu grypy i przeziębienia. Dużą popularnością w okresie zwiększonej zachorowalności na infekcje górnych dróg oddechowych cieszy się miód lipowy, który działa antybiotycznie, przeciwgorączkowo i przeciwkaszlowo.

Bakterie probiotyczne w jogurcie naturalnym

Skład i smak jogurtu naturalnego sprawiają, że wykorzystywany jest on jako baza i dodatek do szerokiego wachlarza dań słodkich i wytrawnych. Poza białkiem i wapnem zawiera cenne bakterie probiotyczne. Pozwalają one zachować witalność w sezonie jesienno-zimowym. Bakterie, o których mowa, regulują pracę jelit, obniżają poziom pH w jelitach i chronią przewód pokarmowy człowieka przed mikroorganizmami szkodzącymi jego zdrowiu, są bowiem w stanie spowolnić tempo ich rozwoju. Jogurt naturalny, w którym znajdują się bakterie probiotyczne LA-5 i żywe kultury bakterii BB-12, np. Jogurt naturalny Gęsty Bakoma, uaktywnia układ odpornościowy, dzięki czemu walka z drobnoustrojami chorobotwórczymi jest zdecydowanie łatwiejsza.

Jogurt naturalny z owocami

Jogurt naturalny można jeść na śniadanie, na obiad i na kolację. Stanowi on idealną bazę do koktajli owocowych z blendera. Połączenie jogurtu z owocami to propozycja na lekkostrawne danie, które może z powodzeniem zastąpić tradycyjną kanapkę z serem. Co więcej, koktajl owocowy to kopalnia witamin, szczególnie gdy jednym ze składników będzie bogata w witaminę C pomarańcza. Do takiej mieszanki można również dodać żurawinę, która znana jest jako naturalne lekarstwo na infekcje układu moczowego, a ponadto posiada składniki, które działają przeciwbakteryjnie i przeciwgorączkowo. Osoby, które pragną wzmocnić odporność przed lub w trakcie sezonu wzmożonej zachorowalności na grypę, mogą dodać do koktajlu jabłko będące źródłem witaminy C i polifenoli.

Jogurt naturalny to produkt do „zadań specjalnych”. Wykorzystując go w kuchni, możemy wspierać swoją odporność i jednocześnie cieszyć się smakiem wielu słodkich i wytrawnych potraw.