Home Zdrowie Jak pokonać swój apetyt?

Jak pokonać swój apetyt?

objadanie sie

Kompulsywne objadanie się to problem złożony i bardzo utrudniający funkcjonowanie osoby dotkniętej tym zaburzeniem. Przyczyną niekontrolowanych napadów objadania się jest nieumiejętność poradzenia sobie z trudnymi emocjami, a objawem uczucie przymusu jedzenia, mimo że dana osoba nie czuje głodu. Jak wyjść z zaklętego kręgu?

Dlaczego nie mogę przestać jeść

Źródłami kompulsywnego objadania, tak, jak w przypadku innych nałogów mogą być zbyt duże oczekiwania, problemy rodzinne, trudne dzieciństwo. Ponadto znaczenie mają również otyłość w okresie dzieciństwa czy kompulsywne objadanie któregoś z rodziców. Innym istotnym elementem jest sposób reagowania i radzenia sobie z emocjami, pojawiającymi się na skutek stresu, przemęczenia, braku regularnych posiłków, a co za tym idzie deprywacją podstawowych potrzeb. Wpływ na rozwój tego zaburzenia może mieć także presja wywierana przez otoczenie.

– Element socjokulturowy wiąże się ze środowiskiem i kulturą w jakiej osoba dorasta. Kult ciała, dążenie do doskonałości i wpojone przekonanie, że „tylko jako szczupła i idealna będę kochana i odniosę w życiu sukces”, mogą sprzyjać pojawieniu się zaburzeń odżywiania, a często kompulsywnemu objadaniu – mówi Magdalena Chorzewska, psycholog i ekspert kampanii „Wybieram Siebie”.

Kiedy jedzenie rządzi Twoim życiem

Osoba dotknięta kompulsywnym objadaniem się redukuje napięcie poprzez jedzenie. Planuje uczty lub zachowuje się jak odkurzacz i je wszystko, co jest pod ręką. W obu przypadkach doświadcza konieczności jedzenia mimo nieodczuwania głodu. Napady często mają miejsce poza porami normalnych posiłków. Trwają zazwyczaj od pół godziny do dwóch godzin.

– Takie zachowanie rodzi w osobie objadającej się poczucie winy, co skolei przyczynia się do kolejnego „ucztowania” – wyjaśnia Chorzewska.

Przejmij kontrolę

Leczenie kompulsywnego objadania się zazwyczaj wymaga pomocy specjalisty. Terapia obejmuje aspekt behawioralny związany z korygowaniem nieprawidłowych zachowań i nawyków, a także poznawczy, gdzie przepracowuje się przekonania i schematy myślowe. Dla odzyskania kontroli nad jedzeniem konieczne jest prowadzenie zrównoważonego stylu życia. Ważna jest odpowiednia ilość snu, ruch, zbilansowana dieta. Pomocna może być również praktyka uważności (ang. mindfulness). Skupiając się na dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa, zjemy mniej i mniej łapczywie. Świadome jedzenie to nie tylko świadome wybieranie produktów, ale także zwracanie szczególnej uwagi na smak, kolor i zapach potraw.