Home Zdrowie Jak kontrolować kalorie? Przydatne wskazówki

Jak kontrolować kalorie? Przydatne wskazówki

Fot.:Adobestock

Piękna sylwetka i wymarzony rozmiar ubrań – o tym zawsze przypomina się wszystkim wraz z rozpoczęciem wiosny. Marzymy o tym, by do lata nasze ciało wyglądało nienagannie i zatracamy się w liczeniu kalorii oraz sprawdzaniu jadłospisów rozmaitych diet. Czy to naprawdę ma sens? Jak najlepiej kontrolować kalorie? Jeżeli szukasz przydatnych wskazówek na ten temat, zapraszamy do lektury.

Kalorie – czym są i dlaczego skrupulatnie je liczymy?

Za pomocą jednostki kalorii, mierzymy zawartość energii w pożywieniu, która z kolei jest niezbędna, by człowiek mógł żyć i prawidłowo funkcjonować. Jednak im więcej kalorii przyswajamy, tym większe konsekwencje dla zdrowia serwujemy sobie na przyszłość. Zacznijmy jednak od początku i skupmy się na tym, z jakiego powodu tak skrupulatnie liczymy kalorie, skoro są one cenną energią dla naszego ciała?

Puste kalorie – gdzie je znajdziesz?

Kalorie dzielimy na puste i wartościowe. Określenie puste wynika ze znaczenia pożywienia dla organizmu. Przykładowo paczka chipsów vs. paczka orzechów to pusta kaloria vs. pełnowartościowa paczka zdrowia.

Kolejna kwestia to liczenie kalorii. Przyjęło się, że kobiety powinny spożywać dziennie około 1500-1800 kcal, natomiast mężczyźni od 2 do 2,5-3 tysięcy kcal (w zależności od wykonywanego zawodu). Czy to aby na pewno dobry podział?

Optymalna ilość spożywanych kalorii na pewno w dużej mierze zależy od naszego stylu życiu, klimatu w jakim mieszkamy czy pracy, jaką wykonujemy.

Dlatego jedna osoba będzie szczupła i zdrowa, przyjmując 2000 kcal dziennie, a druga mimo, iż przyjmuje 1500 kcal, będzie miała problemy z nadwagą.

Jak kontrolować kalorie?

Na pewno nie należy od razu wprowadzać restrykcyjnej diety i ograniczać dziennego spożycia pokarmów do 1000 kalorii. Jeżeli chcemy zachować dobre zdrowie i optymalną wagę ciała, musimy poznać 5 złotych zasad prawidłowego odżywiania się i kontrolowania kalorii.

  1. Regularne posiłki. Przyjęło się, żeby zjadać około 4-6 posiłków dziennie. Najlepiej w równych odstępach czasowych, czyli co 3-4 godziny.
  2. Nie pomijaj śniadań. Często na diecie pomijamy śniadania i zastępujemy je kawą. To błąd, ponieważ organizm po nocnym poście musi zgromadzić energię, by móc funkcjonować prawidłowo przez cały dzień.
  3. Jedz małe porcje. W ciągu dnia nie mamy czasu na zjedzenie 2 śniadania i lunchu, więc po powrocie do domu napadamy na lodówkę i staramy się nadrobić stracone kalorie. W ten sposób organizm dostaje nagły zastrzyk kalorii, tłuszczów i innych związków odżywczych, przez co często trawienie posiłków przedłuża się do nocy i zaburza sen.
  4. Nie pomijaj wody. Zamiast szklanki wody lub kubka zielonej herbaty, mocne espresso, gazowany napój, energetyk albo słodzony sok.
  5. Odstaw cukrowe ,,dopalacze”. Jeśli w pracy nie mamy chwili na zjedzenie wartościowego posiłku, jedną ręką sięgamy po batona, cukierka albo ciastko. Zamiast tego, miej w pogotowiu pudełko mieszanki orzechów, suszonych owoców lub zbożowych batoników (bez cukru).

Kalkulator kalorii – najlepsza pomoc w drodze po wymarzoną sylwetkę?

Masz smartfona lub tablet? Na pewno wiesz, ile różnych aplikacji możesz pobrać do kontrolowania tego, co jesz, kiedy, ile oraz gdzie. Poza tym w ofercie tak zwanych sklepów z aplikacjami znajdziesz nawet różne przepisy i diety. Jednak warto wiedzieć, że kalkulator kalorii to tak naprawdę jedyne dobre narzędzia. Dlaczego?

Możemy tam sprawdzić, ile energii znajduje się w każdym pojedynczym produkcie i od razu zrobić listę pokarmów, jakie tego dnia zjedliśmy. Aplikacja sama policzy nam sumę wszystkich wchłoniętych danego dnia kalorii.