Home Zdrowie Dieta w sporcie – na co warto zwracać uwagę?

Dieta w sporcie – na co warto zwracać uwagę?

Items for sports on a wooden background

Mimo że w ostatnich latach coraz więcej mówi się o znaczeniu odpowiedniego odżywiania dla uzyskania lepszych efektów treningów sportowych, nadal wiele osób sprowadza ten temat wyłącznie do kwestii suplementowania białka. Tymczasem temat jest znacznie bardziej rozbudowany.

Jedz po, nie przed

Część początkujących osób popełnia zasadniczy błąd spożywając odżywki oznaczane jako „stosowane przed treningiem”. Mają one sens w przypadku uczestnictwa w zawodach, jednak nie w przypadku treningu jako takiego, gdy ich spożycie opóźni moment, w którym naprawdę dana osoba zacznie się męczyć.

Natomiast bez wątpienia po treningu należy spożyć posiłek regeneracyjny, zawierający węglowodany i białka..

Dopasuj dietę do trenowanego sportu

Pamiętaj, że choć udział białka w diecie sportowca bez wątpienia jest istotny ze względu na budowę mięśni, to jednak przy różnych celach treningowych poziom jego ważności jest różny. Osoba trenująca bieganie będzie go potrzebować mniej, aniżeli ktoś nastawiony na budowę rzeźby.

Pamiętaj też, że nawet przy ćwiczeniach siłowych nie zawsze będzie potrzebna suplementacja białka. W przypadku umiarkowanych treningów bardzo często wystarczy zwiększenie w diecie ilości produktów wysokobiałkowych, jak choćby soczewicy lub fasoli.

Nie zapomnij o witaminach

W trakcie treningów rośnie stres oksydacyjny. By zrównoważyć ten problem, warto uzupełnić swą dietę w odpowiedni zestaw witamin. Oczywiście, można je spożywać w postaci suplementów, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by znajdowały się one w diecie w postaci warzyw i owoców.

Przy okazji część z nich przyniesie Ci dodatkowe korzyści, przykładowo witamina C sprzyja przyswajaniu żelaza, a witamina K sprzyja wzmacnianiu kości. Podobnych zależności jest znacznie więcej, a umiejętne dobranie jadłospisu sprawi, że regeneracja potreningowa będzie przebiegała znacznie szybciej.

Tłuszcze też są ważne

Choć wiele osób ćwiczy, by spalić tkankę tłuszczową, sam tłuszcz powinien się w diecie znaleźć, oczywiście w formie niskoprzetworzonej. Świetnie sprawdza się świeżo starte siemię lniane, czy np. olej rzepakowy, którym można pokropić potrawy. Wszystko ze względu na kwasy tłuszczowe omega-3, które są potrzebne do wzmacniania ścięgien i mięśni. Jednocześnie sam tłuszcz pomaga w przyswajaniu niektórych witamin.

Skąd brać wiedzę na ten temat? Pomocny może okazać się kurs dietetyki sportowej. Warto też na bieżąco czytać literaturę dietetyczna i sportową.

Check Also

5-dniowe menu śniadaniowe w stylu orientalnym

Najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia jest śniadanie. To ono dostarcza nam siły i e…