Home Zdrowie Dieta dr Dąbrowskiej – jak zaplanować zdrowy post?

Dieta dr Dąbrowskiej – jak zaplanować zdrowy post?

dieta-dr-dabrowskiej-czy-post-jest-zdrowy

Dieta dr Dąbrowskiej to owocowo-warzywny post, który według jej autorki ma oczyścić organizm z toksyn i jednocześnie stać się szybką drogą do utraty zbędnych kilogramów. Zobacz, na jakich zasadach opiera się dieta dr Dąbrowskiej i czy jest bezpieczna.

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

Dieta dr Dąbrowskiej opiera się na restrykcyjnym poście, w którego trakcie dostarczamy organizmowi niewielkie ilości kalorii. W związku z tym układ metaboliczny przestawia się na tak zwane trawienie endogenne, czyli trawienie „wewnętrzne” – kiedy nie dostarczamy energii z zewnątrz (pożywienia), organizm zaczyna pozyskiwać ją z wewnątrz (z samego organizmu). Dr Dąbrowska uważa, że w ten sposób możemy pozbyć się złogów i zniszczonych tkanek, a zatem doprowadzić do detoksykacji i oczyszczenia organizmu. (1, 2)

Innym efektem diety dr Dąbrowskiej ma być poprawienie funkcjonowania systemu immunologicznego, które w konsekwencji miałoby powstrzymywać rozwój chorób autoimmunologicznych. (1, 2)

Choć początkowo dieta dr Dąbrowskiej postrzegana była wyłącznie jako dieta lecznicza – i w opinii autorki taką pozostaje – to popularne jest także stosowanie jej jako diety odchudzającej. Bardzo niski podaż kaloryczny rzeczywiście może prowadzić do szybkiej utraty wagi, jednak niedożywienie może powodować szereg skutków ubocznych, a także częsty w przypadku restrykcyjnych diet eliminacyjnych efekt jo-jo. (6)

Zasady diety dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej składa się z 4 etapów. Pierwszy etap to przygotowanie do postu polegające na stopniowym eliminowaniu z diety m.in. mięsa czy kawy. Drugi etap to post warzywno-owocowy. Zakłada on dostarczanie 400-600 kcal w formie trzech głównych posiłków dziennie. W menu znajdują się tylko warzywa (por, cebula, sałata, cukinia, ogórki, kalafior, brokuł, buraki, pietruszka, marchew, rzodkiew, zioła) i niektóre owoce (jabłka, jagody, cytryny i grejpfruty). Przy czym ważne jest, by jedzenie było jak najmniej przetworzone, najlepiej spożywane w formie surowej.

Trzeci etap to wyjście z postu, czyli przejście do diety pełnowartościowej – która jest jednocześnie czwartym etapem. Żywienie pełnowartościowe połączone jest z aktywnością fizyczną i okresowymi postami. (1)

Skutki stosowania diety dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej w założeniach jest oparta na znacznym deficycie kalorycznym, czyli dostarczaniu dużo mniejszej ilości kalorii niż wynosi podstawowe zapotrzebowanie organizmu. Poza tym dieta ta, choć bogata w witaminy i błonnik pokarmowy, dostarcza bardzo niewielkich ilości białka, węglowodanów oraz tłuszczów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Choć autorka diety utrzymuje, że za jej pomocą leczyć można wiele dolegliwości, od niepłodności (3) po nowotwory, badania wykazują, że nie ma diety mogącej leczyć raka. (7) Stosowanie tak restrykcyjnych diet bez kontroli dietetyka może wywoływać natomiast niekorzystne dla zdrowia niedobory. (4, 5, 6)

Bibliografia:

  1. Dąbrowska E., Ciało i ducha ratować żywieniem, Wydawnictwo Michalineum, 1994.
  2. Dąbrowska E., Małgorzewicz S, Ulasioska G., 1996, The use of very low calorie diet of own model in treatment of syndrome X metabolic, Polish Gastroenterology, T. 3, Vol.3-4 c.
  3. Dąbrowska E. Dieta warzywno-owocowa w leczeniu niepłodności, Acta Salutem Scientiae” nr 1/2019, s. 7-19.
  4. Agata Janczy, Sylwia Małgorzewicz, Skuteczność diety redukcyjnej u pacjentek z chorobą Hashimoto, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2015;6(3):112-117.
  5. Katarzyna Łokieć, Małgorzata Loba, Ewa Walecka-Kapica, Małgorzata Górska-Ciebiada, Ocena stanu psychoemocjonalnego pacjentek z nadmierną masą ciała w okresie okołomenopauzalnym po zastosowaniu diety redukcyjnej, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017;8(4):171-176.
  6. Iwona Węgielska, Weronika Słaba, Joanna Suliburska, Terapia dietą i leczenie farmakologiczne otyłości w aspekcie problemu niedożywienia osób otyłych, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2011;2(4):239-244.
  7. J. Hübner, S. Marienfeld, C. Abbenhardt, C. M. Ulrich, C. Löser, Wie sinnvoll sind „Krebsdiäten“?, Dtsch med Wochenschr 2012; 137(47): 2417-2422.