Home Zdrowie Dawkowanie witaminy D – właściwa suplementacja

Dawkowanie witaminy D – właściwa suplementacja

dawka-witaminy-d

Choć witamina D może być syntezowana pod wpływem słońca, to zaleca się jej suplementację. Pokrycie dobowego zapotrzebowania na tę witaminę jest bowiem utrudnione, a nawet niemożliwe szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jak właściwie dobrać dawki tego składnika? Warto wiedzieć, że mogą się one różnić w zależności od wieku i stanu zdrowia.

Witamina D jest znana ze swoich prozdrowotnych właściwości. Lekarze podkreślają, że składnik ten ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Ponadto witamina słońca pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, utrzymania zdrowych kości i zębów. Co więcej, badania wskazują, że niedobór tego składnika leży u podłoża różnych problemów zdrowotnych, a spektrum jej działania jest o wiele szersze. Dlatego też tak ważne jest, by nie dopuścić do niebezpiecznego obniżenia poziomu witaminy D.

Zalecana dawka witaminy D

Suplementacja jest szczególnie ważna w okresie jesieni i zimy, gdy w polskich szerokościach geograficznych brakuje słońca, więc zahamowana zostaje podskórna synteza witaminy D. W zależności od wieku, a także stanu zdrowia specjaliści zalecają przyjmowanie zróżnicowanych dawek tego składnika.

Suplementacja witaminy D u noworodków

U noworodków suplementację należy rozpocząć od pierwszych dni życia w dawkach 400 j.m. na dobę do 6 miesiąca życia. Od 6 do 12 miesiąca dawka wynosi 400-600 j.m. i zależy od ilości witaminy słońca w diecie dziecka. Z kolei, maksymalna dobowa dawka to 1000 j.m. na dobę.

Suplementacja witaminy D u dzieci i dorosłych

Zalecana dawka dla dzieci i młodzieży to 600-1000 j.m. na dobę. Z kolei, dorośli powinni przyjmować dziennie 800-2000 j.m. witaminy D. Dawka powinna być jednak dobrana nie tylko do wieku, ale także wagi. Jeszcze większe ilości witaminy słońca powinny przyjmować osoby, które pracują na zmiany nocne lub są otyłe. D. W przypadku dzieci o 1 do 10 r.ż. maksymalna dobowa dawka to 2000 j.m. Dla nastolatków, młodzieży i dorosłych o prawidłowej wadze maksymalna ilość to 4000 j.m. na dobę.

Suplementacja witaminy D u kobiet w ciąży

Witaminę D powinny także suplementować kobiety w ciąży, ale nie później niż od drugiego trymestru. Dobowa dawka wynosi w ich wypadku 1500-2000 j.m. na dobę.

Kiedy przyjmować witaminę D

Witaminę D należy suplementować jesienią i zimą lub przez cały rok, jeśli synteza skórna nie jest możliwa. Z kolei, seniorom zaleca się przyjmowanie witaminy D przez dwanaście miesięcy w roku. By najlepiej dobrać właściwą dawkę preparatów uzupełniających poziom witaminy słońca, należy zbadać jej poziom we krwi. Stosując suplementy, trzeba także zapoznać się z tabelą maksymalnych, dziennych dawek witaminy D dostępną np. tutaj: http://www.sloncewpigulce.pl/suplementacja/wszystko-o-suplementacji-witamina-d.

Z kolei, posiłkując się wyłącznie dietą, dostarczenie właściwej ilości witaminy słońca, jest bardzo trudne. By dostarczyć sobie 1000 j.m. dziennie, trzeba jeść ok. 20 jaj, kilka kilogramów żółtego sera, 200 g. pieczonego łososia lub 660 g makreli. Alternatywa to wypicie kilka litrów mleka każdego dnia. Warto pamiętać, że najlepszym źródłem witaminy D jest oczywiście słońce. Należy, więc przebywać na świeżym powietrzu i eksponować skórę na słońce przynajmniej przez 15 minut dziennie.

suplement-diety