Home Zdrowie Co jeść, aby naturalnie wzmocnić odporność?

Co jeść, aby naturalnie wzmocnić odporność?

Fot.: Primavika

Zima to intensywny okres zachorowań, dlatego warto zbudować odporność o wiele wcześniej, by nie paść ofiarą sezonowych chorób. Brak słońca oraz niesprzyjające warunki pogodowe nie zachęcają do długich spacerów, a i jakość powietrza nie zawsze jest zadowalająca. Takie środowisko często sprzyja namnażaniu się bakterii. Co robić, aby przeziębienie i grypa nas nie dopadły?

  • Śniadanie na dobry początek dnia

Po całej nocy organizm potrzebuje uzupełnienia cennych składników odżywczych i minerałów, dlatego nie wolno bagatelizować pierwszego posiłku. Najlepiej zjeść coś ciepłego, co dodatkowo będzie miało właściwości rozgrzewające. Idealnie sprawdzi się owsianka z masłem orzechowym (różnorodne masła orzechowe z wysoką zawartością orzechów można znaleźć m.in. na stronie http://www.primavika.pl), która jest sycąca i pełna witamin! Należy pamiętać także o tym, że organizm najlepiej broni się przed wirusami, kiedy regularnie się go odżywia.

  • Warzywa i owoce

Mnóstwo witamin, które naturalnie wzmocnią barierę ochronną, znajduje się w owocach i warzywach. Brokuły, szpinak, natka pietruszki czy papryka to źródło witaminy C, niezbędnej do walki z bakteriami. Z kolei banany, ziemniaki i awokado dostarczą witaminy B6, a orzeszki ziemne czy nasiona słonecznika – witaminę E. Nie można zapominać o czosnku, który nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Nie tylko wzmocni on odporność, ale także wspomoże trawienie czy wyreguluje pracę jelit. Często wspomina się też o wpływie czosnku na obniżenie ciśnienia krwi.

  • Miód

Poleca się go zwłaszcza przy zapaleniu gardła, ale również do wzmacniania odporności. Miód zawiera mnóstwo witamin i mikroelementów, które sprawiają, że nasz organizm o wiele skuteczniej broni się przed wirusami i bakteriami. Jak go spożywać? Zamiast jeść go bezpośrednio ze słoika, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie zalanie 1 łyżki miodu około 200 ml wody, wymieszanie i odstawienie na noc. Rano wystarczy dolać nieco ciepłej wody (napój nie może być zimny) oraz soku z cytryny i wypić mieszankę. Pozwoli to na lepsze przyswajanie cennych mikroelementów i składników zawartych w tym wartościowym produkcie.

  • Aloes

Nie tylko wspomaga barierę ochronną organizmu, ale także poprawia apetyt, ma działanie przeciwbakteryjne oraz wspiera przemianę materii. Aloes można spożywać w różnej postaci – soku, nalewki lub syropu. W aptekach dostępne są gotowe, zagęszczone soki do picia, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by przygotować go samodzielnie z liści rośliny i pić po kilka łyżek dziennie.

  • Kiszonki

Zarówno ogórki, jak i kapusta mogą służyć jako zdrowy dodatek do dań głównych. Znajduje się w nich witamina C, stąd poleca się ich spożywanie w okresie wzmożonej zachorowalności. Od czasu do czasu można także pić sok z kiszonek, ale nie wolno przesadzać z jego ilością, ponieważ zawiera bardzo dużo soli.

  • Tran

Bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, a także witaminy – m.in. D czy A. Tran to skoncentrowany olej, który otrzymuje się ze świeżej wątroby dorsza. Na jego właściwości zwrócono uwagę już wiele lat temu, a poleca się go zwłaszcza w okresie zachorowań, gdyż skutecznie wzmacnia odporność.