Home Zdrowie 7 sposobów na uniknięcie suchego oka

7 sposobów na uniknięcie suchego oka

Eye woman eyebrow eyes lashes

Zespół suchego oka jest chorobą coraz częściej rozpoznawaną nie tylko u osób powyżej 50 roku życia, ale i u znacznie młodszych i z pozoru nienależących do grup ryzyka. Aby uniknąć schorzenia, które objawia się uczuciem suchości oka, kłuciem, swędzeniem oraz nierzadko wrażeniem obecności pisaku albo ciała stałego pod powiekami, należy stosować tych 7 zasad.

Zdrowa dieta, częsty odpoczynek od męczącego oczy ekranu komputera albo telefonu, dbanie o dobrą jakość snu oraz nawodnienie organizmu – to tylko niektóre nawyki, które bardzo zmniejszają ryzyko wystąpienia zespołu suchego oka.

1. Rób przerwy od ekranu

Jeśli odczuwasz coraz większe zmęczenie, a twoje oczy pieką, swędzą i są suche lub przeciwnie, nadmiernie łzawią – to znak, że przesadziłeś i zbyt dużo czasu spędzasz przed komputerem. Początkowo zespół suchego oka daje objawy, które łatwo pomylić z alergią. Dlatego korzystając z komputera nie ignoruj dyskomfortu widzenia i pieczenia oczu. Co najmniej raz na godzinę odejdź od ekranu.

2. Jedz zdrowe tłuszcze

Jeśli chcesz cieszyć się zdrowymi oczami, koniecznie do codziennego jadłospisu włącz pokarmy zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3. Znajdziesz je na przykład w tłustych rybach – łososiu, makreli, śledziu czy też sardynkach. Jeśli nie lubisz ryb, możesz zastąpić je olejem lnianym albo rzepakowym lub przyjmować suplementy.

3. Nawadniaj się

Odpowiednie nawodnienie organizmu ma kluczowe znaczenie dla procesu produkcji łez. Dlatego pamiętaj o tym, aby pić co najmniej 8 szklanek wody dziennie. Jeśli lubisz kawę, napoje energetyczne albo mocną herbatę, wypijaj dodatkowo szklankę wody po każdej filiżance jednego z tych napojów. Zawarta w nich kofeina oraz teina odwadniają organizm.

4. Wysypiaj się

Uczucie obecności piasku pod powiekami, kłucie, swędzenie, pieczenie – to wszystko objawy, które składają się na zespół suchego oka. Pojawiają się często w sytuacji, gdy nie zapewniasz organizmowi dostatecznej ilości snu. Optymalna ilość to 7-8 godzin na dobę.

5. Noś okulary z filtrem

To nawyk szczególnie istotny podczas letnich miesięcy, gdy nasłonecznienie jest bardzo intensywne i może podrażniać lub uszkadzać wzrok. Pamiętaj, aby zakładać tylko okulary z filtrem UV. Ciemne szkła bez filtra rozszerzą źrenice i sprawią, że jeszcze więcej szkodliwych promieni dostanie się do oka.

6. Unikaj noszenia soczewek

Soczewki kontaktowe mogą podrażniać oczy i powodować kłopoty z prawidłowym wydzielaniem łez. Szkła zakładaj tylko na specjalne okazje, a na co dzień noś okulary.

7. Nie prowadź samochodu po zmroku

Kierowcy są narażeni na zespół suchego oka w podobnym stopniu, co pracownicy biurowi większość dnia spędzający przed komputerem. Jeśli chcesz uniknąć ryzyka, nie prowadź samochodu po zmroku. To właśnie wtedy najbardziej nadwyręża się wzrok.