Home Kariera i rozwój 7 porad, jak zadbać o swój wizerunek w sieci

7 porad, jak zadbać o swój wizerunek w sieci

AAEAAQAAAAAAAAc7AAAAJDNlZjUwYjY1LTg1ZDMtNDgwMC05NTkzLWZhNDFhZGRlYzdkOA

Jak wynika z raportu GoldenLine „Co czeka branżę HR w 2017 roku?”, ponad 78% rekruterów w 2016 r. sprawdzało kandydata na portalach społecznościowych lub biznesowo-rekrutacyjnych przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu. Internet to największe medium wspierające procesy rekrutacyjne oraz rozwój kariery. Oprócz aplikowania na oferty pracy i sprawdzania opinii o pracodawcach pozwala budować profesjonalny wizerunek w oczach rekruterów. Przedstawiamy 7 porad, na co zwrócić uwagę, tworząc swój profil zawodowy w internecie.

Wskazówka nr 1: Zrób dobre pierwsze wrażenie i pokaż, co potrafisz

Profil zawodowy jest wizytówką kandydata i jego wirtualnym CV. Dlatego powinniśmy pamiętać o dodaniu profesjonalnego zdjęcia oraz przygotowaniu krótkiego podsumowania zawodowego.

“Warto opisać hasłowo kluczowe umiejętności. Przede wszystkim liczą się kompetencje twarde, takie jak np. znajomość języków programowania, narzędzi analitycznych czy systemy wsparcia sprzedaży” – informuje Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine.
“Nie zapominajmy również o kompetencjach miękkich jak np. zwinne zarządzanie projektami,  zespołem, umiejętności negocjacyjne czy budowanie i utrzymywanie relacji z klientami” – dodaje ekspert.

Wskazówka nr 2: Pochwal się swoim doświadczeniem zawodowym

Na swoim profilu zawodowym dodaj informacje o obecnym i poprzednich miejscach pracy. Nie ograniczaj się do samych nazw stanowisk, warto również hasłowo opisać zakres obowiązków. Najlepiej zacząć od zadań, które wykonywaliśmy najczęściej. Jak wynika z analiz GoldenLine, to właśnie doświadczenie zawodowe jest dla rekruterów najbardziej kluczowe.

Wskazówka nr 3: Dodaj odpowiednią specjalizację 

Kandydaci, którzy posiadają na swoim profilu zawodowym doświadczenie i umiejętności z wielu dziedzin, mogą wybrać kilka specjalizacji. Przykładowo możesz pracować w IT, ale jest to ogólna nazwa całej specjalizacji. Dlatego warto wybrać konkretne specjalizacje, np. programista PHP czy programista JAVA. Na tej podstawie rekruterzy bardzo często wyszukują kandydatów, warto więc upewnić się, czy na profilu mamy aktualne informacje.

Wskazówka nr 4: Opisz swoje wykształcenie oraz określ poziom znajomości języków obcych

Jest to znaczący element na profilu zawodowym, ponieważ rekruterzy w ogłoszeniach o pracę zazwyczaj wymagają od kandydatów określenia ich wykształcenia oraz poziomu znajomości języków obcych. Uczciwie oceń swoją biegłość językową – wcześniej czy później zostanie ona zweryfikowana przez rekrutera, np. podczas testów lub rozmowy kwalifikacyjnej.

“Odpowiednio opisane wykształcenie zawodowe oraz znajomość języków obcych to informacje, na które szczególnie powinny zwrócić uwagę osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę zawodową i nie mają jeszcze bogatego doświadczenia zawodowego” – podkreśla Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine.

Wskazówka nr 5: Buduj zawodową sieć kontaktów

Zapraszaj znajomych i współpracowników. Poproś o referencje i stwórz zawodową sieć kontaktów. Zwróć uwagę, kto oglądał Twój profil – być może warto dodać te osoby do znajomych i nawiązać z nimi kontakt w ramach budowania sieci kontaktów.

Wskazówka nr 6: Regularnie uzupełniaj profil zawodowy

Raz wypełniony profil warto na bieżąco uzupełniać o najnowsze informacje związane z karierą zawodową oraz dodatkowymi aktywnościami. Przy okazji zwróć szczególną uwagę na zakres obowiązków, umiejętności i specjalizacje. To do tych sekcji w pierwszej kolejności zaglądają rekruterzy i to one decydują, czy kandydat zostanie zakwalifikowany do kolejnych etapów rekrutacji.

Wskazówka nr 7: Pamiętaj o prywatnych kanałach komunikacji

Na swoich kontach w mediach społecznościowych służących do prywatnej komunikacji warto zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności. Kandydaci są często zaskoczeni, z jaką łatwością znajduje się w sieci informacje o ich życiu prywatnym, w tym również te niesprzyjające.

“Pamiętajmy, aby w kanałach społecznościowych przeznaczonych do kontaktów prywatnych ograniczyć widoczność profilu do najbliższych znajomych i nie upubliczniać treści, które mogłyby wywoływać kontrowersje i podawać w wątpliwość naszą kandydaturę na wybrane stanowisko” – radzi Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine.